Sommarsquash Tokolosh!

20080916

Har läst ut en bok nu som heter "Sommarsquash Tokolosh" och är skriven av Rachel Zadok. Det är hennes debut och jag håller med Helsingborgs Dagblad när de skriver att "bokens första halva lämnar mig nästan andlös. Zadok är en stilsäker prosaist, och särskilt imponerad är jag av hennes pricksäkra miljöbeskrivningar".

Bokens miljö utspelar sig i Transvaal i Sydafrika på 1980-talet. Den handlar om flickan Faith och hennes öde. I första delen skriver Zadok om när Faith är liten: hon bor med sin mamma och pappa i ett hus som hemsöks av väsen såsom älvor, Silverhår och Döda Rex. När Faith är i 7-årsåldern lämnar pappan hemmet och det är bara Faith och mamma kvar, som går djupt ner i en depression och galenskap. Efter en tid kommer tjänsteflickan Nomsa för att hjälpa till och hon och Faith blir bra vänner. Efter ett tag försvinner dock Nomsa också. I andra delen har det gått ett antal år och Faith är vuxen. Hennes mamma har dött och hon tvingas tillbaka till barndomens rötter.

Jag berördes väldigt mycket av flickan Faiths barndom. Jag kände när jag läste att jag bara ville ta hand om henne. Så ska inget barn behöva ha det! Boken var även lite skrämmande i och med det övernaturliga som låg som ett tunt skynke över och fladdrade i vinden. Jag tyckte om den, och jag rekommenderar den. Och är inte bokomslaget bedårande så säg!



Köpes billigast på Bokus för 39 kr. Pocket.



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0