Dramatiserad stadsvandring i Alingsås

20090823

Idag gick jag och Anne med på en dramatiserad stadsvandring i Alingsås. De visade på Alingsås historia från flera hundra år tillbaka. Det var jätteintressant och roligt. Vad duktiga de är!



Kajsa Kott Gustafsson ledde promenaden.



"Ansgar" var bekymrad över att pergamentrullarna hade ersatts av något som heter Bok.



På 1600-talet var Alingsås en liten by med 300 invånare. 1613 får Alingsås en stads rättigheter.



Charles Hill och Jonas Alströmer, 2 män som betytt mycket för Alingsås.



Tvätterskor vid ån. Där var det mycket skvaller :)



Rallaren "Skoog" var med när järnvägen anlades förbi Alingsås på 1800-talet. Det var ett tufft jobb! Enligt honom, tuffare än att föda barn, vilket barnmorskan berättade om.



1875 konstruerade Bell en telefon och 1883 drogs en telefonledning mellan Alingsås och Göteborg. Det första samtalet förmedlades 20 augusti 1883.



Hela sällskapet som var med!

Idag har jag också rensat o gjort fint i mitt skafferi. Hur kommer det sig att det alltid finns en massa kryddor, mjöl och annat som gått ut för flera år sen?? Hm...
Slängde en massa och la in en del i fina burkar. Så här blev det:







Rent o fint o snyggt :)

Snygga o fina blev mina naglar idag också när jag gjorde egenhändig manikyr.



Har fått gjort mycket denna söndag :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0