Offrad för hederns skull

20090128

Jag brukar alltid ha en pocketbok liggande på jobbet som jag läser på mina raster om jag inte orkar sitta o tjöta med kollegorna. Idag läste jag ut en bok som heter "Offrad för hederns skull. En familjetragedi" av Sengül Güvercile.

Boken handlar, som titeln antyder, om hedersmord. Det är en verklighetsförankrad bok, så författarinnan är huvudpersonen. Hon och hennes familj är från Turkiet, och de flyttar till Danmark när hon är barn. Man får följa med och se hur deras liv framträder med hedersmord, plikter, hat och kärlek.
Vad gör detta med en familj?

En intressant och tankeväckande bok, minst sagt viktig!
Läsvärd!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0